Thursday, November 14, 2013

Petua : Mengelak kelesuan ketika haid

Petua hari adalah berkenaan perihal wanita. Setiap bulan pasti mereka akan mengalaminya. Mungkin ada antara mereka tiada masalah, mungkin juga ada di antara mereka yang mempunyai masalah.


Ok, teman akan kongsikan satu petua orang terdahulu bagaimana mereka mengatasi masalah ini. Menerusi pembacaan dari beberapa majalah, kedatangan haid akan mengakibatkan kelesuan dan keletihan. Untuk mengatasi masalah orang-orang lama mempunyai cara mereka tersendiri.


Macam mana mereka melakukannya? Cukup dengan hanya mengunakan bahan-bahan yang sangat mudah didapati dan boleh dilakukan di dapur rumah kome sendiri. Kome perlu dapat bahan-bahan ini :


Gambar ehsan dari blogger oursimplegarden
  • Ketumbar
  • Kunyit hidup
  • Asam jawa
  • Sedikit gula merah

Gambar ehsan dari blogger pinkynaiena.

Kome hanya perlu rebuskan semua bahan diatas sehingga mendidih. Biarkan sejuk dan amalkan meminumnya dua kali sehari.

Selamat mencuba.

12 comments :

  1. fuhh dulu mase bujang2 kalo period mmg boleh terbalik dunia menahan sakit senggugut.....mcm2 ubat, petua buat....sudahnye lepas kawin terus ilang sakit senggugut tu heheehehe...yg pasti itu lah kelebihan org perempuan Allah bagi....boleh cuti solat heheeheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmm... itu lah antara kebaikkan berkahwin... :)

      Delete
  2. sama mcm lieya...bila kahwin semuanya hilang....tapi bahan² tu mmg baik untuk dalaman

    ReplyDelete
  3. aiyak..kalau lelaki memang tak boleh nak amalkan laa..hehe..tapi its good info bro..tambah general knowledge aku..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just sharing the info bro... At least, lelaki dapat lebih memahami wanita... :)

      Delete
    2. betul tu..wanita suka kepada lelaki yang memahami mereka..hehe :D

      Delete
    3. hehehehe... Bro, apa tunggu lagi... Proceeed jer la... don't waste time bebb... nanti menyesal...

      Delete
  4. Nanti leh share kt kwn ade sengugut... Syukur2 ros xkna sengugut sebelum n selepas kawen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Share... jangan tak share... Ilmu yang ada perlulah dikongsikan bersama... barulah berkat...

      Delete
  5. Erkk... pahit tak gaknya ekk.. :]

    ReplyDelete

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...