Tuesday, July 31, 2012

Air kaki bukit

Hari tu, teman ada buat entry nie... klik disini untuk membacanya.



Hari nie, teman terbaca di Harian Metro bertarikh 26 Julai, 2012. Isu yang sama juga, berkenaan air yang mengalir dari batang paip di jalan Batu Arang - Puncak Alam.





Hairan teman... mananya tak... Harian Metro seolah-olah mengalakkan orang ramai mengambil air nie pulak sedangkan pihak kerajaan telah pun meletakkan papan tanda larangan orang ramai mengunakan air ini kerana dikhuatiri tercemar.



Anda sendiri pun boleh lihatkan. Bukit tu, bukannya bukit macam mana sangat pun... tengok apa ada kat atas bukit tu. Banyak pokok kelapa sawitkan, dan kita sendiri pun tahu pengunaan racun dan baja kimia banyak digunakan di ladang-ladang kelapa sawit di Malaysia nie.

Apa pun, sama-samalah fikirkan. Kalau nak kepastian, bawak je sample air tu untuk dibuat ujian oleh pihak berwajib.

Monday, July 30, 2012

Apa ke hei : Keluarga mohon maaf

Apa ke hei laa orang-orang zaman sekarang nie... hanya pentingkan diri sendiri jer... Cuba kome baca akhbar Harian Metro yang disiarkan pada 24 July 2012 yang lepas... Kalau nak baca, klik jer gambar kat bawah nie...



kot ye pun nak berdangdut atau berdangsa sekali pun... tengok2 la masyarakat sekeliling... dah la buat bising awal2 pagi... Jiran2 nak tidor pun tak boleh... nie, berlagak jadi samseng pulak... Nasib baik tiada kejadian tidak diingini berlaku.

Apa yang penting, dalam hidup bermasyarakat nie hormati la jiran anda.




Sunday, July 29, 2012

Kuliah : Antara roh, akal dan perasaan

Saturday, July 28, 2012

Kuliah : Wanita, ujian atas kaum lelaki

Wanita, Ujian Atas Kaum Lelaki

Penulis: Abu Mushlih Ari Wahyudi

Artikel : muslim



Dari Usamah bin Zaid radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Tidaklah aku tinggalkan sesudahku suatu fitnah/cubaan yang lebih membahayakan bagi kaum lelaki daripada fitnah kaum wanita.” (HR. Muslim [2740]) 

Dari Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya dunia itu manis dan hijau. Dan sesungguhnya Allah mempercayakan kalian untuk menguruskannya, Allah ingin melihat bagaimana perbuatan kalian. Maka berhati-hatilah kalian dari fitnah dunia dan takutlah kalian akan fitnah kaum wanita. Kerana sesungguhnya fitnah pertama di kalangan Bani Isra’il adalah dalam masalah wanita.” (HR. Muslim [2742])

Imam an-Nawawi rahimahullah menjelaskan, “Termasuk dalam kategori wanita yang dimaksud oleh hadits ini adalah para isetri maupun selain mereka. Dan yang paling banyak fitnahnya adalah para isteri kerana fitnah mereka terus-menerus menyertainya dan kebanyakan orang pun telah terfitnah dengannya.” (lihat Syarh Muslim [9/8] cet. Dar Ibnu al-Haitsam)

[1] Perintah Menjaga Pandangan 
Allah ta’ala berfirman (yang ertinya), “Katakanlah kepada kaum lelaki yang beriman hendaknya mereka menundukkan sebagian pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka. Hal itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa saja yang kalian lakukan.” (QS. an-Nuur: 30)

Salah seorang yang sholih mengatakan, “Barangsiapa yang memakmurkan penampilan lahirnya dengan ittiba’/mengikuti sunnah dan menghiasi batinnya dengan senantiasa muroqobah/merasa diawasi Allah, menundukkan 
pandangannya dari sesuatu yang diharamkan, menahan dirinya dari hal-hal yang syubhat/samar-samar, dan mengkonsumsi makanan yang halal, niscaya firasatnya tidak akan meleset.” (lihat Tazkiyat an-Nufus, hal. 39)

Syaikh (Abdul Rahman) as-Sa’di rahimahullah berkata, “Barangsiapa yang meninggalkan sesuatu kerana Allah maka Allah akan menggantikan untuknya yang lebih baik darinya. Barangsiapa yang menundukkan pandangannya maka Allah akan menjadikan mata hatinya kembali bersinar.” (Taisir al-Karim ar-Rahman, sebagaimana dalam al-Majmu’ah al-Kamilah [5/409])

[2] Perisai Untuk Menghadapi Fitnah
Imam Ibnul Qoyyim rahimahullah mengatakan, “Fitnah syubhat ditepis dengan keyakinan, sedangkan fitnah syahwat ditepis dengan kesabaran. Oleh kerana itu Allah Yang Maha Suci menjadikan kepemimpinan dalam agama tergantung pada kedua perkara ini. Allah berfirman (yang ertinya), “Dan Kami menjadikan di antara mereka para pemimpin yang 
memberikan petunjuk dengan perintah Kami ketika mereka dapat bersabar dan senantiasa meyakini ayat-ayat Kami.” (QS. as-Sajdah: 24). 

Hal ini menunjukkan bahawa dengan berbekal sabar dan keyakinan akan dicapai kepemimpinan dalam hal agama.

Allah juga memadukan keduanya di dalam firman-Nya (yang ertinya), “Mereka saling menasihati dalam kebenaran dan saling menasihati untuk menetapi kesabaran.” (QS. al-’Ashr: 3). Saling menasihati dalam kebenaran merupakan penangkal fitnah syubhat, sedangkan saling menasihati untuk menetapi kesabaran adalah penangkal fitnah syahwat” (Lihat adh-Dhau’ al-Munir ‘ala at-Tafsir [5/134], Ighatsat al-Lahfan hal. 669)

Dari Abu Hurairah radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Bersegeralah melakukan amal-amal (ketaatan) sebelum datangnya fitnah-fitnah (cubaan dan godaan) yang datang bagaikan potongan-potongan malam yang gelap gulita. Pada waktu itu, seseorang di pagi hari masih beriman namun di petang harinya telah menjadi kafir. Atau di petang hari beriman, lalu di pagi harinya menjadi kafir. Dia rela menjual agamanya demi mendapatkan 
kesenangan dunia.” (HR. Muslim [118])

Dari Anas bin Malik radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Syurga itu diliputi dengan hal-hal yang tidak disenangi, sedangkan neraka diliputi dengan hal-hal yang disenangi oleh nafsu.” (HR. Muslim [2822])

Dari Abu Hurairah radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa yang menjaga apa yang ada diantara kedua janggutnya dan apa yang ada diantara kedua kakinya niscaya dia akan masuk Syurga.” (lihat az-Zuhd li Ibni Abi ‘Ashim, hal. 22)

Diceritakan bahawa pada suatu malam ada seorang lelaki yang merayu seorang wanita di tengah padang pasir. Akan tetapi wanita itu enggan memenuhi ajakannya. Maka lelaki itu berkata, “Tidak ada yang melihat kita kecuali bintang-bintang.” Wanita itu pun berkata, “Kalau begitu, dimanakah yang menciptakan bintang-bintang itu?!” (lihat Fiqh al-Asma’ al-Husna, hal. 33)

Muhammad bin Wasi’ rahimahullah berkata, “Sungguh aku telah bertemu dengan orang-orang, yang mana seorang lelaki di antara mereka kepalanya berada satu bantal dengan kepala isterinya dan basahlah apa yang berada di bawah pipinya kerana tangisannya akan tetapi isterinya tidak menyedari hal itu. Dan sesungguhnya aku telah bertemu dengan 
orang-orang yang salah seorang di antara mereka berdiri di shaf [sholat] hingga air matanya mengaliri pipinya sedangkan orang di sampingnya tidak mengetahui.” (lihat Ta’thirul Anfas, hal. 249)

Ibnul Qoyyim rahimahullah berkata, “Manusia itu, sebagaimana telah dijelaskan sifatnya oleh Yang menciptakannya. Pada dasarnya ia suka berbuat zalim dan bersifat bodoh. Oleh sebab itu, tidak selayaknya dia menjadikan kecenderungan dirinya, rasa suka, tidak suka, ataupun kebenciannya terhadap sesuatu sebagai standard untuk 
menilai perkara yang berbahaya atau bermanfaat baginya. Akan tetapi sesungguhnya standard yang benar adalah apa yang Allah pilihkan baginya, yang hal itu tercermin dalam perintah dan larangan-Nya.” (lihat al-Fawa’id, hal. 89)

Ibnul Mubarak rahimahullah berkata dalam syairnya,


Kulihat tumpukan dosa mematikan hati

Mengidapnya membuat diri bertambah hina

Meninggalkan dosa adalah kehidupan bagi hati

Yang terbaik untukmu tentu mencampakkannya

(lihat Tazkiyat an-Nufus, hal. 32)



Hati yang sehat dan sempurna memiliki dua karakter yang melekat padanya. 

Karakter pertama; kesempurnaan ilmu, pengetahuan, dan keyakinan yang tertancap di dalam hatinya. 
Karakter kedua; kesempurnaan kehendak hatinya terhadap segala perkara yang dicintai dan diridhai Allah ta’ala. 

Dengan kata lain, hatinya senantiasa menginginkan kebaikan apapun yang dikehendaki oleh Allah bagi hamba-Nya. Kedua karakter ini akan berpadu dan melahirkan profil hati yang bersih, iaitu hati yang mengenali kebenaran dan mengikutinya, serta mengenali kebatilan dan meninggalkannya. Orang yang ilmunya dipenuhi dengan syubhat/ketidak tentuan dan keragu-raguan, itu ertinya dia telah kehilangan karakter yang pertama. Adapun orang yang keinginan dan cita-citanya selalu mengekor kepada hawa nafsu dan syahwat, maka dia telah kehilangan karakter yang kedua. 

Seseorang boleh tertimpa salah satu perosak hati ini, atau bahkan -yang lebih mengerikan lagi- adalah keduanya bersama-sama meobek kehidupan hatinya (lihat al-Qawa’id al-Hisan, hal. 86)

[3] Sumber Kemaksiatan
Dalam kitabnya al-Fawa’id, Imam Ibnul Qayyim rahimahullah memaparkan, “Sumber segala bentuk kemaksiatan yang besar ataupun yang kecil ada tiga: 

ketergantungan hati kepada selain Allah, memperturutkan kekuatan angkara murka, dan mengumbar kekuatan nafsu syahwat. Wujudnya adalah syirik, kezaliman, dan perbuatan keji. Puncak ketergantungan hati kepada selain Allah adalah kemusyrikan dan menyeru sesembahan lain sebagai sekutu bagi Allah. Puncak memperturutkan kekuatan angkara murka adalah terjadinya pembunuhan. Adapun puncak mengumbar kekuatan nafsu syahwat adalah terjadinya perzinaan.” 

Ibnul Qayyim menjelaskan bahawa Allah ta’ala telah memadukan ketiga hal ini dalam firman-Nya (yang ertinya), “Dan orang-orang yang tidak menyeru bersama Allah sesembahan yang lain, dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah kecuali apabila ada alasan yang benar, dan mereka juga tidak berzina.” (QS. al-Furqan: 68). 

Ketiga jenis dosa ini saling menyeret satu dengan yang lainnya. Syirik akan menyeret kepada kezaliman dan perbuatan keji, sebagaimana halnya keikhlasan dan tauhid akan menyingkirkan kedua hal itu dari pemiliknya (ahli tauhid). Allah ta’ala berfirman (yang ertinya), “Demikianlah, Kami palingkan darinya -Yusuf- keburukan dan perbuatan keji, 
sesungguhnya dia termasuk kalangan hamba pilihan Kami (yang ikhlas).” (QS. Yusuf: 24)

Beliau menjelaskan, “Yang dimaksud dengan ‘keburukan’ (as-Suu’) di dalam ayat tadi adalah mabuk asmara (‘isyq), sedangkan yang dimaksud dengan perbuatan keji (al-fakhsya’) adalah perzinaan. Maka demikian pula kezaliman akan dapat menyeret kepada perbuatan syirik dan perbuatan keji. Sesungguhnya syirik itu sendiri merupakan kezaliman yang paling zalim, sebagaimana keadilan yang paling adil adalah tauhid. Keadilan pendamping tauhid, sedangkan kezaliman pendamping syirik.” 

Oleh sebab itu Allah menyebutkan kedua hal itu secara berdampingan. 

Adapun yang pertama -keadilan sebagai pendamping tauhid- adalah seperti yang terkandung dalam firman Allah (yang ertinya), “Allah bersaksi bahawa tidak ada sesembahan -yang benar- kecuali Allah, demikian juga bersaksi para malaikat dan orang-orang yang berilmu, dalam rangka menegakkan keadilan.” (QS. Ali Imran: 18). 

Adapun yang kedua -kezalimaan sebagai pendamping syirik- adalah seperti yang terkandung dalam firman Allah (yang ertinya), “Sesungguhnya syirik merupakan kezaliman yang sungguh-sungguh besar.” (QS. Luqman: 13). 

Sementara itu, perbuatan keji juga dapat menyeret ke dalam perbuatan syirik dan kezaliman. Terlebih lagi apabila keinginan untuk melakukannya sangat kuat dan hal itu tidak boleh didapati selain dengan menempuh tindakan zalim serta meminta bantuan sihir dan syaitan.

Allah juga menggandingkan antara zina dengan syirik di dalam firman-Nya (yang ertinya), “Seorang lelaki pezina tidak akan menikah kecuali dengan perempuan pezina pula atau perempuan musyrik. Demikian juga seorang perempuan pezina tidak akan menikah kecuali dengan lelaki pezina atau lelaki musyrik. Dan hal itu diharamkan bagi orang-orang yang beriman.” (QS. an-Nur: 3).

Ibnul Qayyim menegaskan, “Ketiga perkara ini saling menyeret satu dengan yang lainnya dan saling mengajak satu sama lain. Oleh sebab itu, tatkala semakin lemah tauhid dan semakin kuat syirik di dalam hati seseorang maka semakin banyak pula perbuatan keji yang dilakukan, dan semakin besar ketergantungan hatinya kepada gambar-gambar -yang terlarang- serta semakin kuat pula kerinduan yang meruntun hatinya terhadap gambar/rupa tersebut.” (lihat al-Fawa’id, hal. 78-79)

.....ibnshafiee

Friday, July 27, 2012

Kisah benar - Jumpa kereta dalam bangsal usang

Kisah ini adalah berkenaan seorang lelaki dari New York yang bersara. Dia mahu menggunakan wang persaraannya dengan bijaksana supaya dapat digunakan dihari-hari tuanya. Lalu dia memutus untuk membeli sebuah rumah dan beberapa ekar tanah di Portugal.

Rumah ladang yang dibelinya sederhana besar dan telah di kosong selama 15 tahun. Pemilik asal rumah ini dan isterinya telah pun meninggal dunia. Malangnya kedua-duanya tidak mempunyai waris. Mengikut kisah, rumah ini telah dijual untuk membayar cukai ketika itu. Turut bersama dijual ialah subuah bangsal besar yang mempunyai pintu-pintu dari keluli yang telah di tutup rapat dengan kimpalan. Bangsal ini tidak dijaga, dan menyebabkan pintu-pintunya dipenuhi karat menyebabkan tidak seorang pun yang mahu melihat apa ada didalam bangsal tersebut apatah lagi mahu membuat tawaran untuk membelinya. Lagi pun, ianya bukannya percuma.

Lelaki dari New York ini membeli bangsal ini dengan harga separuh daripada harga yang di nilaikan. Atas keinginan tinggi untuk mengetahui apa ada bangsal tersebut, lelaki ini dan isterinya telah membeli sebuah penjana berserta pemotong besi untuk membuka bangsal tersebut.

Jadi, mari kita lihat apa yang ada didalam bangsal tersebut??????????????


Ini lah rupa keadaan bangsal tersebut.




Ini pula adalah pintu masuk bangsal tersebut. Penuh dengan karat dan telah di tutup rapat dan di pateri.




Nie pulak ialah apa yang tersembunyi selama ini... penuh dengan dereta pelbagai jenis kereta antik...


Fiat Cabriolet (1200 or 1500), Ford Cortina MKII, Mercedes Benz 180/190




Aston Martin





Opel GT, Lotus Elan FHC, Lotus Super Seven Series IV, Lotus Elan DHC









Porsche 356, Austin Healey Sprite MkII, Volvo PV 544, Ford




Giulietta Sprint, Giulia Sprint Speciale (SS), Nash Metropolitan




Alfa Giulietta, Lotus Europa, another Lotus Elan FHC, Matra Djet




Lancia Flaminia Coup



Abarth 1300 Scorpione




American (inspired) design



Interior of Alfa Romeo




Lancia Flaminia Coup, Peugeot 504 Cabriolet dan 404 Cabriolet.




Mini, Alfa 1900 Super Sprint dan Balilla



Fiat Topolino II, Triumph TR4 dan Peugeot 202



BMW V8, Formula Racers, Chryslers, Mercedes dan Austin A30




Ini kisah benar. Bertuah kan... Kesemua kenderaan ini bernilai USD35 million. Lelaki ini dan isterinya membuat tuntutan keatas lot ini, dan mereka mendapat hadiah persaraan mereka yang hebat sekali...

Thursday, July 26, 2012

Petua - Mengelakkan susu tepung berketul

Hari nie, teman nak sharekan satu petua. Petua hari nie ialah bagaimana nak mengatasi masalah susu tepung berketul. Kebiasaannya, masalah susu tepung berketul nie dihadapi masa kita membancuh air milo, nescafe atau pun minuman lain. Teman pasti ramai diluar sana pernah menghadapi masalah sebegini.


Gambar : ehsan Google

Satu cara mudah untuk mengelak perkara ini berlaku ialah ialah, sewaktu membancuhnya, campurkan gula, dan kacau terlebih daulu. Kemudian, barulah dituangkan air panas. hasilnya amat memuaskan. Susu tidak berketul lagi. Selamat mencuba!

Wednesday, July 25, 2012

Wordless : Nafsu ramadan

Monday, July 23, 2012

Simple Message

A simple message to all of us.






Who are they? They are Doctors.








Who is he? He is an actor.








Who are these people? They are farmers.


Fine... very good.








What about these guys? Who are they? Guess!!! Any guess!!!


Yeah... they are software engineers, bankers, consultants, office executives, presidents, vice presidents, general managers, who work for 15 hour a day, sitting at one place...


Don't laugh. Be aware. It is global issue now. So, take care of yourself, your fat. To get to a good shape... try to adhere to the following 25 tips...









Sunday, July 22, 2012

Kuliah : Beza orang kafir dengan orang munafik

Saturday, July 21, 2012

Kuliah - Sekilas pandang berkenaan puasa di bulan Ramadhan

Friday, July 20, 2012

Kome boleh ke buat macam nie

Tengok gambar kat bawah nie... kome boleh ke buat macam nie... Pakcik nie dah pun berumur 60 tahun... boleh lagi mengangkat bebanan seberat 100kg... kome boleh ker... tuh baru angkat moto... selamba jer pakcik tu angkat moto dia... Kuatkan pakcik nie... apa petua dia yer... POWER...


Gambar ehsan : Harian Metro

nie petikkan dari Harian Metro tersebut...


Thursday, July 19, 2012

Petua - Merawat penyakit kurang darah

Hari nie teman nak share satu petua, bagaimana merawat penyakit kurang darah. Kebiasaannya, penyakit ini akan menyebabkan pesakit kerap pening kepala.



Cuba petua ini, insya-Allah akan berhasil.


Gambar ehsan : blogger Evolusi Anak Timur

Ambil tujuh biji kurma yang elok dan masukkan ke dalam segelas air dan direndam semalaman. Esoknya, selepas bangun tidur tanpa memberus gigi dan mandi, minum lah air rendaman kurma itu.

Dimulai dengan "Bismillah" dan niat semoga penyakit itu disembuhi Tuhan. Selepas itu, berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w sebanyak tujuh kali dan minumlah.

Ulangi meminum air kurma itu tujuh hari berturut-turut. Selamat mencuba.

Wednesday, July 18, 2012

Access Saujana Utama Sungai Buluh

Entry apakehei hari nie teman cuma nak share access ke Saujana Utama Sungai Buluh. Gambar kat bawah nie adalah aliran trafik di waktu pagi sekitar 6.50 - 8.00 pagi di hari berkerja. Untuk makluman access keluar dari Saujana Utama Sungai Buluh hanya ada dua, iaitu melalui jalan Kuala Selangor - Sungai Buluh atau jalan Batu Arang - Puncak Alam. Kedua-dua jalan ini amat sibuk diwaktu pagi, Kebiasaannya bagi pemandu kereta tempoh masa yang diambil adalah sekitar 15 minit sehingga 20 minit untuk mengharungi kesesakkan ini untuk ke jalan Kuala Selangor - Sungai Buluh. Jika lampu isyarat tidak berfungsi, keadaan ini mungkin akan bertambah buruk lagi.




Akan datang, pasti akan lebih sesak apabila fasa berikutnya siap diduduki dan sekolah dijalan keluar ini siap beroperasi. Sama-samalah kita tempuhi kesesakkan nie bersama...

Ini pula sewaktu balik dari kerja. Gambar di rakam dari arah Kepung - Kuala Selangor ke Saujana Utama Sungai Buluh. Begini lah kebiasaan lalu lintas ke Saujana Utama.


Monday, July 16, 2012

Ketaksuban politik yang melampau

Bila teman ceritakan perkara nie... Tapi orang tak percaya... Ini la realitinya... Perpecahan orang melayu kita amat ketara... hidup berpuak-puak... sampaikan ikatan kekeluargaan pun boleh berpecah belah... Rujuk keratan akhbar dibawah...



Lihat la banner di bawah nie... Takkan lah undi PAS, DAP dan PKR je dah boleh masuk syurga... Kalau tak undi PAS, tak layak ke...? Setahu teman, tak ada langsung dalil atau nas yang mengatakan sedemikian. Persoalannya, mengapa pemimpin mereka bertaraf ULAMA itu tidak memperbetulkan kefahaman ini? Apa yang pasti mereka terus mengunakan sentimen ini sebagai satu lagi kekuatan mereka dan mereka akan dipersoalkan kelak di akhirat nanti...

Untuk pengetahuan, cuba anda semua membuat tinjauan sendiri... Kebanyakkan pusat-pusat maksiat wujud adalah didalam kawasan DUN DAP. Sebagai contoh, cuba lihat di bandar Puchong. Pusat-pusat maksiat tumbuh bagaikan cendawan...






Sunday, July 15, 2012

Kuliah - Manusia adalah lebih mulia dari JIN.

Kuliah - 10 amalan songsang masyarakat Islam di Malaysia

Entry pagi nie, teman cuma nak sharekan artikel dari majalah berkenaan amalan songsang masyarakat Islam di Malaysia. Sama-sama lah kita renungkan dan ambil iktibar dari informasi ini.


Friday, July 13, 2012

Sang Lipas

Entry hari nie berkenaan lipas... Anak teman kat rumah pun takutkan lipas... mungkin ramai lagi orang kat luar sana takutkan lipas... Misterikan sang lipas nie...

Lipas

Gambar ehsan Google.

Thursday, July 12, 2012

Voucher Mc Donald Lovin Mid Month for download

Last time teman sharekan voucher KFC. Kali nie pulak, untuk entry kedua teman sharekan voucher dari Mc Donald... "Beli satu, percuma satu" pulak... promotion nie start dari 12 June 2012 hingga lah 25 June 2012.


Kepada pelanggan setia Mc Donald, sila la downloadkan vouchernya disini.


Petua - Merawat masalah Bintil atau Ketuat

Hari nie, teman nak kongsikan satu lagi petua berkenaan merawat masalah bintil atau ketuat. Kebiasaannya, ketuat atau bisul nie tumbuh samada di jari tangan atau jari kaki.



Petua kali ini mengunakan peluntur pakaian atau CLOROX. Caranya, mudah sahaja. Sapukan sedikit CLOROX pada bintil atau ketuat itu setiap malam dan picit-picit lah bintil atau ketuat keras itu perlahan-lahan.

Gambar ehsan : Google

Lama kelamaan bintil atau ketuat itu akan semakin mengecil dan akhirnya hilang.

Selamat Mencuba!

Wednesday, July 11, 2012

Wordless - Pagi yang cerah

Monday, July 9, 2012

Bilik Boss

Actually, teman nie dah lama bebenor tak menjejakkan kaki ke tempat yang bernama sekolah. Tapi, kali nie teman ke sekolah SMK Saujana Utama. Tujuannya, adalah sempena sukan Little Caliph Saujana Utama, Sungai Buluh. Aisar baru je masuk sekolah nie, bulan Jun hari tu selepas tadika PASTI kat belakang rumah tu di tutup disebabkan masalah guru.

Bercakap tentang tadika PASTI nie, teman memang tak puas hati betul dengan pengurusan depa nie... Bukannya apa... teman tengok, pihak pengurusan main ambik je guru untuk tadika pasti nie... tak tengok latar belakang pendidikan calon guru tu... patut la, teman banyak terdengar komen-komen yang mengatakan pelajar dari tadika PASTI nie kebanyakkannya tak tahu membaca bila masuk darjah satu.


Tersasar jauh la pulak... OK, berbalik kepada tajuk entry... Actually, Aisar tak ambik apa2 bahagian pun dalam acara sukan kali nie. Maklum la, pelajar baru. Umur pun baru je masuk empat tahun. So, kami sebagai ibu ayah, teman la Aisar kejap ke sukan Little Caliph nie. Selepas sejam, kami pun angkat kaki.


Masa on the way nak keluar dari kawasan sekolah, teman terpandang lah bilik nie... Adakah ini bilik tuan pengetua...? hehehehe... dah jadi bilik boss laa pulak sekarang nie...



Sunday, July 8, 2012

Kuliah - Iblis, Syaitan dan kerjanya

  









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...