Tuesday, August 7, 2012

Mari belajar mengundi

Tak lama lagi, pasti negara kita akan mengadakan pilihan raya umum untuk memilih kerajaan yang akan dibentuk untuk menerajui dan mentadbir negara kita. Sebelum itu, mari  la kita sama-sama belajar mengundi.

Perkara pertama untuk melayakkan anda sebagai pemilih (pengundi)

Anda perlu mendaftar dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)
Warganegara Malaysia (pemegang MyKad). Bukan warga negara anda tidak layak tau
Telah mencapai umur 21 tahun
Bermastautin di bahagian pilihan raya yang ingin didaftarkan
Tidak dihalang / hilang kelayakan oleh undang-undang yang berkuat kuasa


Jom kita tengok, macam mana nak mengundi. Cuma pangkah jer... Tak la susah mana sangat pun kan...


Perkara penting yang perlu anda ingat. Kad Pengenalan (MyKad) perlu anda simpan sendiri. Tidak perlu diserahkan kepada orang lain kecuali kepada Penjawat Awam yang mempunyai kad kuasa, seperti Polis, Kastam dan lain.

Pastikan anda tahu, pihak mana yang patut anda pilih untuk masa hadapan anak cucu anda. Pastikan anda tidak mengundi orang yang gila kuasa, gila kekayaan dan sebagainya. Pastikan anda hanya mengundi kepada mereka yang boleh dan layak bekerja untuk anda demi masa hadapan anak dan cucu cicit anda di masa hadapan.

Apa pun, Selamat Mengundi PRU13 nanti...

3 comments :

  1. tahun ni first time nadia belaja mengundi kakkk. huhu~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan kakak la... confius teman, kenapa laa banyak komen kakak... teman nie bro laa... beb.

      Delete
    2. Taubat tak kan Ku pangkah lambang ni

      Delete

Ada robot tak??? Sudi-sudikanlah tinggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...