Tuesday, October 11, 2011

Ikan kerapu (besar), Ikan Telinga Gajah dan Udang Lipan

Posting http://apakehei.blogspot.com/ hari nie hanyalah untuk berkongsi antara jenis-jenis ikan yang boleh di cari di pasar Pasir Penambang, Kuala Selangor.

Antaranya ikan Kerapu nie... dari sekecil-kecil ikan, hingga lah sebesar budak umur 3 tahun,,, besar kan... tapi, tak tahu la sedap ke tak ikan nie... maklum la... kalau tengok kan saiznya, macam dah tua bebenor... tapi tak tahu la kalau jenisnya memang ikan yang besar... kalau cerita tentang harga... ikan Kerapu saiz besar nie mampu mencecah sehingga 5 hingga 6 ratus seekor...

IKAN KERAPU (saiz besar)

Ikan Kerapu Besar

Kome pernah tak dengar ikan Telinga Gajah.... nie laa rupanya... Ikan nie agak lebar... harganya dalam RM15 - RM20 sekilo... memang sedap... ikan nie tak banyak tulang... tapi jangan pulak terkejut. Tulangnya kasar dan panjang-panjang... kalau nak anggarkan tulangnya, agak-agak dalam 1 - 2 inci panjangnya... Isinya pulak banyak... Selalunya isteri teman masak sweat sour je ikan nie... memang sedap... memang BEST... Kalau teman jumpa ikan nie di pasar, mesti teman beli sekurang-kurangnya 3 ekor... boleh buat stock sket... hehehehehe...


IKAN TELINGA GAJAH

Ikan Telinga Gajah

Ikan Telinga Gajah

Ikan Telinga Gajah




Yang nie pulak Udang Lipan... udang jenis nie memang susah sket kalau nak cari kat pasar biasa... Biasanya udang Lipan di masak goreng tepung jer... Kenapa udang nie di panggil udang lipan... sebabnya, udang nie bentuknya macam lipan... Apa pun, memang sedap kalau di masak goreng tepung...


UDANG LIPAN


Udang Lipan

Udang Lipan


2 comments :

Ada robot tak??? Setiap komen yang di tinggalkan disini akan di kunjung balas ke blog tuan-tuan sebagai tanda terima kasih... Sudi-sudilah tinggalkan komen kome kat sini ye... Terima kasih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...