Thursday, December 30, 2010

Pasar Pasir Penambang

Setelah berpindah ke rumah baru kami di Saujana Utama Sungai Buluh (SU3) pada hujung bulan Mac 2010, pasar Pasir Penambang, Kuala Selangor menjadi arah tuju kami untuk mendapatkan bekalan ikan-ikan segar dengan harga yang berpatutan. Kebiasaannya, pada setiap hujung atau awal bulan ia itu sekali setiap sebulan... pasti kami kesini menghabiskan masa untuk mendapatkan ikan, udang dan sotong sebagai bekalan lauk pauk untuk sebulan... Berbaloi juga lah aku membeli peti ais yang bersaiz besar... mudah untuk menyimpan ikan-ikan tersebut. RM300 hingga RM400 sebulan budget perbelanjaan ikan, udang dan sotong, cukup untuk memenuhkan 2 kotak ice box aku tuu... semuanya segar-segar belaka... maklum laa dekat dengan laut... dan bermacam-macam jenis ikan yang jarang kita jumpa di pasar-pasar lain... ada di sini...


Nie la Pasar Pasir Penambang, Kuala Selangor.








Pasar nie nampak sama je kan macam pasar-pasar lain... :)






tapi, disini kita boleh temui ikan-ikan dalam pelbagai jenis yang jarang kita temui di pasar-pasar lain dan saiznya besar-besar belaka... ikan kerapu dibawah ini bersaiz kanak-kanak berumur 2 - 3 tahun dan beratnya sekitar 18 - 25 kg... berharga RM600 lebih... :)



nie pula sotong-sotong yang lebih besar dari biasa...



Disini juga, kita boleh mendapatkan ketam-ketam yang masih hidup lagi... :)




Monday, December 27, 2010

Waktu pagi di Menara TM, aras 54

Ini lah antara hobi ku semenjak bertugas di Menara TM, aras 54. Hampir setiap hari aku akan sampai awal di pejabat... disebabkan kedudukan rumahku yang agak jauh di Sungai Buluh... dan ditambahkan dengan cabaran untuk mendapat parking kereta percuma... lantas aku bertekad untuk bertolak ke pejabat sebaik sahaja selesai solat subuh... dan tiba di pejabat seawal 7.10 pagi... di aras 54, Menara TM yang terletak bersebelahan lebuhraya Persekutuan, suasana pagi begitu mengasyikkan diriku... menikmati keindahan alam ciptaan yang maha esa... Gambar ini di ambil pada pagi 26 Januari 2010.


Sunday, December 26, 2010

Wordless @ 26 December, 2010

Lama dah ku tunggu... tak jugak jatuh-jatuh... agak-agaknya... bila la engkau nak jatuh... :d




Wednesday, December 22, 2010

Wordless - Kuala Lumpur Convention Center (KLCC) Building

This picture is taken some where in 2008 during TM Global Hari Raya Aidil Fitri open house celebration at KL Tower Sri Angkasa restaurant...






Coincidence during the celebration, Kuala Lumpur are overflown by heavy rain... The picture is taken after rain... and as you can see, most of the skyscraper are covered by thick cloud...

Tuesday, December 21, 2010

Petua - Untuk menghilangkan kelumumur


Kelumumur
Anda ada masalah kelumumur... Pasti anda rimas melihat kelumumur berwarna putih diatas bahu baju. Untuk menhilangkannya ambil beberapa biji buah mengkudu masak. Kemudian basuh dan tumbuk sehingga lumat. Lumurkan buah yang lumat tadi diatas kepala dan gosok sehingga ke kulit kepala. Amalkan dua kali seminggu sebelum mandi sebelum mandi. Selepas beberapa bulan pasti anda gembira dengan hasilnya.

Wordless @ Sekolah Menengah Sri Kampar

This picture is taken on 18th December 2010 after i left or further study since 1990. I'm not sure if my teacher still recognize me or not :) Honestly, i really miss the moment when i'm study here... :)




Monday, December 20, 2010

Wordless @ Taman Tasik Titiwangsa

This picture is taken during our last visit to Taman Tasik Titiwangsa with our princes...







Di sumpah menjadi batu...

Kereta ini tak sempat untuk menyertai pameran KLIAM 2010 yang lepas setelah di sumpah menjadi batu... :))




Petua - Untuk menghilangkan rasa sakit gigi

Bila sakit gigi, ambil sebatang serai dan titik dibahagian hujungnya. Kemudian salai seketika hujung batang serai diatas api dan apabila ia telah suam-suam kuku, gigit serai tersebut dibahagian gigi yang sakit. Lakukannya berkali-kali sehingga hilang sakit gigi anda.

Sunday, December 19, 2010

Petua - Cara menyimpan lengkuas agar tahan lebih lama dan tidak kecut

Kalau disimpan terlalu lama pasti lengkuas akan mengecut. Untuk itu, ambil botol kaca, botol plastic atau apa-apa bekas yang boleh ditutup  rapat dan masukkan sedikit air kedalamnya dan kemudian masukkan lengkuas dan tutup rapat-rapat.

Petua - Cara mudah untuk mengupas telur rebus

Pasti anda ingin makan telur rebus yang licin dan cantik. Untuk mendapatkan telur rebus yang cantik, ketukkan dahulu telur rebus yang panas bagi meretakkan semua kulitnya dan kemudian barulah kopek telur tersebut didalam air sejuk.

Petua - Cara untuk menghilangkan rasa pedas cili

Entry pertama http://apakehei.blogspot.com/ untuk ruangan Petua hanyalah untuk berkongsi informasi dan manfaatkan ilmu ini bersama... Makan nasi berulamkan  sambal belacan atau makanan yang pedas-pedas memang sedap dan menyelerakan.



Bagi mereka yang tidak tahan pedas sudah pasti tidak dapat menikmati keenakkan  sambal belacan kerana makan berulamkan air. Pedas sambal belacan boleh dikurangkan dengan memasukkan beberapa potong tomato dan tumbukkan bersama bahan-bahannya.



Jangan campur dengan air untuk men adikan kuantitinya banyak kerana ia akan berubah rasa, jika tidak tahan rasa pedas, tambahkan sedikit gula.

Wednesday, December 15, 2010

Kuala Lumpur International Motor Show 2010

KLIMS 2010 kali ini di adakan di PWTC dari 3 hingga 12 December 2010... Banyak juga kereta2 yang dipamerkan kali ini... Pameran KLIMS 2010 kali ini membawa bersama Batmobile kenderaan fiksyen didalam filem Batman and Bumblebee robot Transformer yang boleh bertukar menjadi kereta sport Chevy Camaro versi 2011. Turut menyertai pameran kali ini ialah Produa and Proton yang mempamerkan kenderaan prototype masing2.

Nie dia prototype Bumblebee dan model Chevy Camaro














Nie pulak ada Batmobile




Proton juga tidak ketinggalan mempamerkan model prototype yang menarik...

Model Tuah




Nie pulak model Jebat




Model Kasturi






Model Lekiu





Model Lekir





Nie pulak prototype produa




Nie pulak kereta konsep Naza...


Tuesday, December 14, 2010

2011 - kadar takrif elektrik naik lagi

House Hold Tips

Something to share with my reader and follower


Do you have problem with ants...?



The solution : - Ants hates cucumbers. So, keep skin of cucumbers near the place or ants hole.






How to get pure and clean ice cube...?




Easy... what you need is just boil the water first before freeze it...






Do you have problem to clean the mirror...?



You just need to clean it with spirit. Try it...






Do you ever cross with chewing gum stick at your clothes?



How to remove it? Easy, just keep the clothes with the stick gum in to the fridge for an hour. After that, you can easily remove the gum from your clothes...






How to whiten your clothes?




Just soak the clothes in hot water with a slice of lemon for 10 minutes.






How to give a shine to your hair?




What you need to do... is just add one teaspoon of vinegar to your hair, and then wash it... 






How to get maximum juice out of lemons?




To get the maximum juice from lemons, you need to soak it in hot water for one hour and then juice them.






How to avoid cabbage smell while cooking?





To avoid the cabbage smell while cooking, just keep a piece of bread on the cabbage in the vessel while cooking.






Have your ever tears while cutting onions?




Easy.., You just need to soak the onion in water before you cut it...






How to boil potatoes quickly?




What you need to do...? Just skin one potatoes from one side only before boiling.






How to remove ink from your clothes?




To remove it, you just need to put toothpaste on the ink spots generously and lets it dry completely. Then wash it.






How to skin sweet potatoes quickly?




Easy... what you need to do just soak in cold water immediately after boiling.






How to get rid of mice or rat?




First thing you need to identify which place or area the mice or rat are seeing. Then sprinkle with black paper powder to that area or place. The mice or rat will run away because they didn't like the black paper... :)


Ok friend... cheers... :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...