Saturday, October 25, 2014

Kuliah : Sabda Rasulullah s.a.w tentang anak

 Nabi s.a.w pernah bersabda,


  1. Bau mulut atau tubuh anak-anak adalah sebahagian dari angin syurga.
  2. Syurga adalah sebuah kampung ketenangan, tidak akan masuk ke dalamnya kecuali orang yang menyukai anak-anak.
  3. Barangsiapa menyenangkan anak perempuannya, maka darjatnya bagaikan orang yang sentiasa menangis kerana takut kepada Allah. Orang yang menangis kepada Allah maka api neraka diharamkan menyentuh tubuhnya.
  4. Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat di syurga. Nisbah di antara dua darjat adalah 500 tahun.
  5. Barangsiapa keluar ke pasar untuk membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan mambawa buah tangan untuk anaknya, nescaya dia akan mendapat rahmat dari Allah swt dan tidak akan disiksa di akhirat kelak.
anak-anak muslim

Gambar ehsan Google.

Thursday, October 23, 2014

Petua : Senyuman menawan dengan gigi putih

Macam mana nak dapatkan gigi putih bersinar? Senyuman akan pasti lebih menarik dan menawan dengan gigi putih tersusun rapat. mmm... hari nie teman nak kongsikan petua pasal gigi pulak. Pernah tak kome terfikir celebriti, artis-artis or sapa sapa-sapa yang bila senyum dah nampak giginya putih melepak tanpa sedikit pun kotoran. Mesti kome fikir dema tu melaburkan banyak duit untuk buat treatment untuk memutihkan gigi. Ada betul tak?

Untuk buat treatment gigi nie of course la mahal. Sekali treatment lebih kurang RM80 hingga RM150. Itu pun tahan untuk sebulan je. So, mampu ke nak buat treatment tiap-tiap bulan.

Gigi putih

Dalam segment petua untuk entry ke dua hari, teman kongsikan petua macam nak dapat gigi putih dengan hanya bermodalkan lebih kurang RM1.50 je Anggaran saja nie tau...

Ok, caranya mudah saja... Dapatkan bahan-bahan di bawah nie...

  1. Sediakan 1 sudu soda bikarbonat
  2. Lemon atau limau nipis

Macam mana nak buatnya.

Ambik 1 sudu soda bikarbonat tuu..., Kemudian, perah hirisan lemon atau limau nipis ke dalam soda bikarbonat... Gaul sehingga sebati... Perahan lemon atau limau nipis tu biarlah berpada dengan soda bikarbonat tu yer... Jangan lah terlampau banyak sangat pulak...

Bila dah sebati tu, gosokkan campuran ini pada gigi kome tu untuk 2-3 minit. Lepas tu kumur dengan air bersih. Dah pun siap. Senang jer kan.

Amalkannya untuk dua kali sehari untuk kesan yang lebih efektif. Untuk gigi yang sensitif pulak boleh cuba petua nie dua kali seminggu.

Ok, Selamat mencuba ye.

Petua : Menaikkan seri muka

Macam mana nak menaikkan seri pada wajah atau muka? Ye la, kadang-kadang, wajah nampak kusam dan tidak bermaya. Wajah bersih berseri nie merupakan impian setiap wanita. Siapa yang tak nak nampak cantik berseri? Betul. Semua wanita mesti hendak kelihatan cantik dan menawan. Sebelum nie, teman ada kongsikan petua berkenaan membersihkan wajah dengan mengunakan air beras. Klik disini jika kome hendak membacanya.


Gambar ehsan Google.

Petua nie pun tak banyak beza pun. Caranya pun sama je. Ambil air basuhan beras untuk bilasan yang kedua atau yang ketiga. Sapu pada keseluruhan muka air basuhan tersebut dan biarkan selama lebih kurang 10 minit. Kemudian bilas dengan air bersih.

Jadikan ini amalan seharian. Mudahkan. Senang je nak amalkan petua nie. Ok, selamat mencuba ye.

Tuesday, October 21, 2014

Ohh... Pekak rupanya...

Aku Tak Dengar!! 

Udin pergi berjumpa doktor mengeluh tentang isterinya yang sudah hilang pendengaran. 
"Seberapa burukkah pendengarannya? " tanya doktor. 
"Entahlah, Doktor. Yang jelas saya mesti menjerit kalau nak berbual dengannya." 

"Okey, cuba buat macam nie. Berdiri sejauh 6 meter darinya, lalu katakan sesuatu. Kalau dia tak boleh dengar kamu, berdirilah lebih dekat sedikit darinya, lalu katakan yang kamu katakan tadi. Kalau dia tidak juga dengar, dekatkan jarak sedikit demi sedikit. Dengan begitu saya akan tahu berapa jarak maksima pendengarannya. " 

Kari kambing

Gambar ehsan dari blogger wheelsondbus.

Maka, Udin pulang ke rumah dan mendapati isterinya sedang memasak di dapur. Dari jarak 6 meter ia berteriak, "Makan apa kita malam ini?" Tak ada jawapan. Lalu dia jalan depan sedikit lagi, berhenti di jarak 5 meter dan menanyakan hal yang sama. Juga tak terdengar jawapan. Begitu juga pada jarak 3 meter. 

Akhirnya, ia berdiri di samping isterinya. 

"Makan apa kita malam ini?" katanya separuh menjerit. 
Si isteri dengan mata yang berlinangan dengan air mata, lalu menjerit: 

"Untuk keempat kalinya aku beritahu, KARI KAMBING!!!!"

Siapa yang pekak sebenarnya?

Moral of the story... Kita nampak kelemahan pada orang lain, tapi orang lain lebih tahu apa kekurangan pada diri kita. So, Bila orang nasihat kita, perlu lah kita fikir-fikirkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...