Sunday, June 26, 2016

Kuliah : Merenung hikmah sakit sebagai satu ujian

Allah memberi kita sakit, sesuai dengan daya tahan hambaNya, dan banyak hikmah dan rahsianya, antaranya:

1) Sakit itu Zikrullah. Mereka yang diuji dengan sakit, lebih sering menyebut nama Allah berbanding di waktu sihatnya.

2) Sakit itu Istighfar. Kita akan mudah teringat akan dosa ketika sakit sehingga lisan mudah untuk memohon ampun.

sakit 
Gambar ehsan Google.

3) Sakit itu juga Muhasabah. Orang yang sakit akan lebih banyak waktu merenung diri dalam sepi, menghitung-hitung bekal untuk kembali.

4) Sakit itu Jihad. Orang yang sakit tidak boleh menyerah kalah, diwajibkan untuk berikhtiar demi kesembuhan.

5) Sakit itu Ilmu. Sakit akan membuat kita memeriksa dan mencari ilmu untuk tidak mudah sakit.

6) Sakit itu juga Nasihat. Yang sakit selalu suka menasihati yang sihat agar jaga diri. Yang sihat menasihati yang sakit agar bersabar.

7) Sakit itu Silaturrahim. Keluarga yang jarang datang jengok akan datang menziarahi, penuh senyum dan rindu mesra dan dapat buah tangan lagi.

8) Sakit itu gugur dosa. Anggota badan yang sakit akan mendapat penyucian.

9) Sakit itu Mustajab Doa. Imam As-Suyuthi keliling kota mencari orang yang sakit agar mendoakannya dan kita juga selalu begitu.

10) Sakit itu menyusahkan Syaitan. Diajak maksiat tak mahu dan tak mampu, malah disesalinya.

11) Sakit itu sedikit tertawa dan banyak menangis. Satu sikap keinsafan yang di sukai Rasulullah s.a.w dan makhluk di langit.

12) Sakit meningkatkan kualiti ibadah. Rukuk sujud kita lebih khusyuk, Tasbih Istighfar lebih sangat. Tahyat juga jadi lebih lama.

13) Sakit itu memperbaiki akhlak. Kesombongan terkikis, Sifat tamak dipaksa tunduk, peribadi akan jadi santun, lembut dan tawadhu.

14) Sakit mengingatkan kita akan mati, Membuatkan kita sentiasa beringat untuk menghadapinya

15) Sakit itu tingkatan darjat. Apa saja jenis sakit termasuk stress, tekanan fikiran hatta tercucuk duri sekecil apa pun akan menjadi asbab seseorang ditingkatkan darjatnya disisi Allah.

*Kesemua hikmah ini akan diperolehi hakikatnya apabila sakit itu diterima dengan hati yang sabar dan redha tanpa hati mempertikaikan dan protes terhadap ketentuan Ilahi.

Wednesday, June 22, 2016

Ada apa dengan make up?

Ada tak wanita yang berani keluar rumah tanpa mengenakan make up atau solekan? Bagaimana pula kome yang membaca entry nie? Apa pendapat kome pasal tajuk entry teman nie? Agak-agak ada tak diluar sana yang berani menyahut cabaran keluar rumah tanpa mengenakan sebarang make up?

Wanita dan bersolek 

Gambar ehsan Google.

Kalau tanya pendapat teman, teman lebih suka tengok wanita yang natural. Cukup sekadar solekan asas. Tak perlu la nak make up terlebih melampau. Kadang-kadang bila tengok wanita bersolek melampau, terfikir pula bagaimana agaknya mereka menjaga solat mereka. Solekan perlu dibersihkan terlebih dahulu dan barulah sempurna wuduk.

Bila hendak bersolek semula, mesti ambil masa yang lama kan. Kalau suami atau pak we yang ada isteri atau awek yang gemar bersolek, sabar je laa ye dengan kerenah mereka.

Kadang-kadang tu, tergelak jugak teman bila tengok orang-orang perempuan nie yang gemar sangat memakai solekkan tebal. Bila panas, nampak berkilat... Make up cair laa tu...

Saturday, June 18, 2016

Kuliah : Tidur sekejap sebelum masuk waktu zohor

Soalan : Ustaz.. kenapa 15-30 minit sebelum masuk waktu zohor kita diharamkan melakukan sebarang solat?

Tidur sekejap 
Gambar ehsan Google.

JAWABNYA:

1. Ketika itu matahari berada di kemuncak langit sebelum gelincir (masuk Zohor). Disebut juga waktu rembang.

2. Waktu ini diharamkan solat sunat apa pun kecuali:

+ Pada hari Jumaat bagi lelaki yang hadir solat Jumaat

+ Berada di masjidil haram (Mekah, Madinah dan al-Quds)

3. Waktu ini, jin dan syaitan sedang mengambil tenaga mereka kerana ciptaan mereka dari unsur api.

Dengan pancaran matahari yang kuat, tenaga mereka bertambah dengan cepatnya (recharge).

4. Ketika ini jugalah, ahli sihir membuat dan 'menuju' ilmu hitam mereka selain pada waktu tengah malam. - menurut Ilmu Perubatan Islam.

5. Manusia pula sebaliknya. Ketika ini, badan berada pada tahap paling lemah.

Maka Islam menggantikan ibadat solat sunat dengan tidur sunat yang namanya Qailulah untuk tujuaan kecergasan fizikal dan juga rohani.

6. Qailulah 15-30 minit sebelum Zohor. Itu yang terbaik.

7. Qailulah juga antara cara untuk awet muda. Kerana ketika tidur, segala tekanan kerja dan kehidupan di siang hari dilepaskan secara semulajadi.

8. Ikuti sunnah, pasti berkah.

Siapa baca sampai habis untung ๐Ÿ˜Š

Kalau share lagi untung. Pahala berterusan seperti sungai, siapa tak nak kan...๐Ÿค—

Untuk point ke-3 dan ke-5, Nabi SAW bersabda:

"Lakukanlah Qailulah, kerana sesungguhnya syaitan itu tidak melakukan Qailulah."

Rahsia disebalik tidur sejenak sebelum solat Zohor:

              [U]ููˆุงุฆุฏุงู„ู‚ูŠู„ูˆู„ู‡          ุงู„ุตุญูŠุญุฉ[/u]

ู‚ุงู„ ุงู„ู†ุจูŠ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…: (ู‚ูŠู„ูˆุง ูุฅู† ุงู„ุดูŠุงุทูŠู† ู„ุง ุชู‚ูŠู„
ู‚ุงู„ ุงู„ุฌูˆู‡ุฑูŠ:ู‡ูŠ ุงู„ู†ูˆู… ููŠ ุงู„ุธู‡ูŠุฑุฉ ูˆุงู„ู…ุนุฑูˆู ุฃู†ู‡ ู…ู† ุดุฑูˆุทู‡ุง ุฃู† ุชูƒูˆู…ู† ู‚ุตูŠุฑุฉ.
ูˆู‚ุฏ ุฃุชู‰ ุงู„ุนู„ู… ุงู„ุญุฏูŠุซ ู„ูŠุคูƒุฏ ููˆุงุฆุฏ ุงู„ู‚ูŠู„ูˆู„ุฉ ููŠ ุฒูŠุงุฏุฉ ุฅู†ุชุงุฌูŠุฉ ุงู„ูุฑุฏ،ูˆูŠุญุณู† ู‚ุฏุฑุชู‡ ุนู„ู‰ ู…ุชุงุจุนุฉ ู†ุดุงุทู‡ ุงู„ูŠูˆู…ูŠ.

Maksud Hadis:

syaitan tidak melakukan Qailulah, Oleh itu itu orang-orang Mukmin yang melakukan Qailulah atau tidur sejenak sebelum solat Zohor selama 10-40 minit akan memperolehi kerehatan yang cukup, sehingga membolehkannya melakukan ibadat dengan sempurna sepanjang hari.

Sabda Rasulullah s.a.w "Lakukanlah Qailulah, kerana sesungguhnya syaitan itu tidak berani Qailulah"
(Riwayat at-Tabrani)

Apa itu Qailulah ?
Qailulah ialah tidur sebentar pada siang hari.

Bila waktu paling sesuai untuk amalkan Qailulah ?
Mengikut pengalaman mereka yang istiqamah mengamalkan Qailulah, waktu paling baik ialah antara pukul 12 tengahari sehingga sebelum Zohor. Namun boleh juga dilakukan selepas Zohor.

Apakah kelebihan atau Kebaikan Qailulah ?
Mengikut kajian, 1 minit Qailulah kualitinya bersamaan dengan 45 minit waktu tidur kita di waktu malam. Jadi, cukup sekadar dapat 15 minit Qailulah, kita sudah boleh bangun solat malam tanpa rasa mengantuk, insyaAllah.

Qailulah @ tidur sekejap waktu tengahari akan memudahkan kita untuk bangun malam dan berqiamulail.

Orang barat memanggil Qailulah sebagai "nap". Di negara barat biasanya "nap" dilakukan dari pukul 2-4 petang. Hasil kajian menunjukan amalan "nap' waktu tengahari dapat mengelakkan penyakit jantung.

Menurut kajian lagi, manusia perlu berehat setelah 6-8 jam berjaga. Kita orang Islam akan bangun seawal jam 5.30 pagi untuk solat subuh. kalau dikira dari waktu subuh hingga pukul 12-1 tengahari, ia sudah cukup 7-8 jam kita berjaga. Jadi Qailulah @ nap ini adalah sangat-sangat berpatutan untuk dilakukan pada masa itu. Ia sangat sesuai denga fitrah badan manusia.

Menurut mereka yang istiqamah mengamalkan Qailulah, sebaik bangkit dari Qailulah, kita mungkin akan pening sedikit selama 5-20 minit. Tetapi selepas itu, kita akan mendapati perubahan mendadak dari segi emosi,
kecerdasan dan fokus.

Sama-sama la kita qailullah@nap sekejap sebelum zohor .๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜ƒ
************
Assalamualaikum,
Apakah itu Hailulah , Qailulah dan A'ilulah?

1- Hailulah ialah tidur selepas solat Subuh (orang yang  tak bangun solat Subuh juga termasuk) Hailulah menyebabkan rezeki kita terhijab dan menjadi tidak murah rezeki.

2- Qailulah ialah tidur sekejap sebelum solat Zohor sekadar 26 minit, ianya amat bermanfaat (sumber kekuatan solat mlm).

3- A'ilulah ialah tidur selepas solat Asar, ianya mengundang penyakit pd badan dan jiwa serta perasaan gundah gulana, kecewa dan gelisah.

Kongsikan kepada rakan taulan kerana sentiasa memperbaharui ingatan kita dan sebagai peringatan terhadap orang yang lalai.

Oleh itu:
JANGAN TIDOR LEPAS SOLAT SUBUH DAN ASAR๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
Google.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...