Thursday, July 2, 2015

Petua : Untuk menyegarkan mata

Dalam entry hari ini, teman hendak berkongsi satu petua untuk menyegarkan mata. Petua ini hanyalah mengunakan daun sirih.

Mata yang segar

Gambar ehsan Google.

Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah pilih beberapa helai daun sirih muda. Kemudian, cuci sehingga bersih.

Daun sirih muda
Gambar ehsan blog Petua Nenek

Setelah bersih, ramas-ramaskan dan masukkan kedalam air suam. Selepas itu, tapiskan air tersebut. Setelah itu, rendamkan mata sambil kerdipkan berulang kali semasa di dalam air. Lakukan selalu dan hasilnya anda akan merasai perubahannya.


Selamat mencuba.

Thursday, June 25, 2015

Petua : Untuk mengatasi masalah kembung perut

Orang dewasa juga ada yang mengalami masalah kembung perut. Masalah kembung perut akan menjejaskan aktiviti seharian kita. Sebelum ini, teman ada kongsikan petua kembung perut yang dihidapi oleh bayi. Klik disini untuk membaca petua tersebut.


Gambar ehsan Google.


Ok, caranya mudah saja. Mula-mula dapatkan sebuku halia sederhana besar. Halia ini kemudiannya dibersihkan dan potong kasar. Setelah tumbuk potongan halia tersebut tetapi tidak sehingga lumat.

Gambar ehsan Google.

Kemudian, masukkan halia tersebut kedalam gelas dan tuangankan air panas mendidih anggaran setengah gelas. Kemudian, tutup permukaan gelas itu dengan piring dan biarkan selama 10 minit. Kemudian, tapis dan bahagikan air tersebut kepada dua bahagian. Sebahagiannya di minum terus dan sebahagian lagi di simpan didalam peti sejuk. Sekiranya perut masih lagi terasa kembung, ulang meminumnya sehingga perut terasa lega.

Selamat mencuba,

Petua : Untuk gigi putih bersih

Petua untuk penjagaan gigi supaya putih dan bersih. Senyuman akan lebih menarik dengan gigi putih tersusun rapi. Sebelum ini, teman ada berkongsi beberapa petua berkenaan penjagaan gigi. Klik link di bawah jika hendak membacanya.

Gigi putih bersih

Gambar ehsan Google.


  1. Petua untuk memutih dan menguatkan gigi dengan mengunakan halia
  2. Memutihkan gigi dengan soda bikarbonat dan lemon


Dalam entry hari ini, teman hendak berkongsi satu petua berkenaan penjagaan supaya putih dan bersih. Petua ini adalah amalan orang tua-tua dahulu. Caranya macam nie.

Hirisan pinang

Gambar ehsan Google.

Mula-mula, dapatkan sebiji pinang, kemudian bakar sehingga hangus. Kemudian tumbuk sehingga menjadi serbuk halus. Serbuk ini kemudiannya boleh lah disimpan didalam bekas kedap udara untuk memastikan ia sentiasa kering.

Macam mana nak gunanya. Senang jer. Ambil sedikit serbuk pinang hangus nie. Kemudian campurkan dengan sedikit garam halus. Selepas itu, gosokkan pada gigi dengan mengunakan jari. Kalau hendak mengunakan berus gigi pun boleh jer. Lakukan ini setiap hari pada waktu pagi dan malam sebelum tidur.

Selamat mencuba.

Tuesday, June 23, 2015

CPUV-CPUV Nuffnang yang berlalu pergi

June 2015 nie, teman agak sibuk juga. Beberapa CPUV Nuffnang berlalu ke status credit tanpa sempat untuk di buat entry khas untuknya. Apa pun, entry nie teman buat khas sebagai penghargaan kepada Nuffnang yang tidak putus-putus memberi CPUV kepada blog teman yang tidak seberapa nie. 

Ok, teman mulakan dengan CPUV - Cool Tea Product Awareness. Nie adalah CPUV ke dua untuk bulan June, 2015 dan CPUV yang ke 29 untuk tahun 2015 nie. Untuk CPUV - Cool Tea Product Awareness, blog teman diberikan 3 CPUV berganda.

Cool Tea Product Awareness


CPUV ke tiga pula adalah berkenaan e-Curve Doraemon. Teman tak pasti sangat CPUV nie berkenaan apa. Kalau dah namanya Doraemon nie dah tentu lah kartun tu kan. Ini adalah CPUV ke 30 untuk tahun 2015, dan blog teman di beri 2 CPUV untuk kempen e-Curve Doraemon nie.

e-Curve Doraemon

CPUV ke empat pula adalah berkenaan kempen Dumex Dugro. Blog teman telah diberikan dua CPUV sekali gus. CPUV ini menjadikan 31 CPUV untuk tahun 2015 nie.

Dumex Dugro

CPUV berikutnya adalah kempen Shell Helix 'Love My Engine'. Ini adalah CPUV ke lima untuk bulan June dan sekali gus menjadikan CPUV ke 32 untuk tahun 2015.

Shell Helix 'Love My Engine'



CPUV ke enam adalah CPUV Gemfive Starter pack menjadikan CPUV yang ke 33 untuk tahun 2015.

Gemfive Starter pack


CPUV terakhir yang berlalu pergi tanpa sebarang entry khas untuknya adalah CPUV untuk Tesco - Lebih Jimat. Ini adalah CPUV ke tujuh untuk bulan June dan menjadikan CPUV yang ke 34 untuk tahun 2015.

TESCO - Lebih Jimat


Apa pun terima kasih kepada Nuffnang yang masih lagi memberikan sokongan moral dengan pemberian CPUV kepada blog teman yang tidak seberapa nie. Kalau sempat dan ada kelapangan nanti, teman buat entry untuk CPUV terbaru dari Nuffnang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...